GP2

Net zoals in GP1, moet je, om in deze klas te komen, wedstrijden gespeeld hebben.

Je MAG overgaan van GP1 naar GP2 wanneer je minstens 10 x 90/100 behaald hebt. Je MOET overgaan wanneer je minstens 10 x 95/100 behaald hebt.

Deze klas is het neusje van de zalm. Het bewijs hiervan wordt tijdens de wedstrijden geleverd. Prachtig om te zien wat een hond allemaal kan!

Er is geen aangelijnde wandeling meer maar daarom is de losse wandeling veel moeilijker. Hierin worden - terwijl de geleider doorwandelt - houdingen gegeven die de hond dan ook onmiddellijk moet aannemen. Vervolgens moet de geleider op een aangeduide plaats gaan staan om de hond op te roepen (dicht, zit-voor of voet).


Er wordt ook veel uit het zicht van de hond gewerkt en ook een nieuwe oefening ‘het stokje’, wordt in deze klas ingevoerd. Dit is een oefening waarbij de geleider in een wandeling een stokje moet laten vallen. Aan het eindpunt “stuurt” deze de hond dan “op” om het stokje op te sporen en te brengen binnen een bepaalde tijd.

Dit is de hoogste wedstrijdklas dus overgaan naar een andere klas gaat niet.

Belonen en vertrouwen geven is ook in deze klas nog zeer belangrijk. De geleider moet op de hond vertrouwen dat deze goed volgt, de houding aanneemt, … want bij twijfel, voelt de hond dit.

De instructeurs van zowel debutanten, GP1 en GP2, zijn zelf wedstrijdspelers met de nodige ervaring.
Zij spelen verschillende wedstrijden op verschillende clubs en zo komen er goed doordachte oefeningen op het plein. Zij kennen natuurlijk ook de ‘ tips and tricks ‘ van de wedstrijdwereld en zullen deze met plezier met jullie delen.